Friday, July 27, 2007

Dahl

A dahl (dal, dhal, daal, stb.) a lencsefélék (és csicseriborsó, és különféle babok) összefoglaló neve Indiában, és így nevezik a lencséből készült, rendkívül elterjedt főzelelékszerű ételt is. "Ahány ház, annyiféle dal" - egész biztos van valami hasonló mondás is :) Ezzel az étellel kezdtem az indiai konyhával való ismerkedésemet, és az internetet böngészve találtam rá erre a kiindulásul vett receptre, amin magamhoz képest elég keveset módosítottam... Nagyon finom, ráadásul a lencsefélék fontos fehérjeforrás (vegetáriánusoknál ez ugye számít...).



Hozzávalók:
  • valamilyen lencseféle vagy -félék
    (én vörös lencse, sárgaborsó és hajdina keverékét használtam ma)
  • paradicsom
  • egy közepes fej hagyma, néhány gerezd fokhagyma, gyömbér
  • karfiol, sárgarépa, újhagyma vagy póréhagyma (ezek opcionálisak)
  • egész köménymag, görögszéna, koriandermag, mustármag, szegfűszeg, kardamom
  • fahéj, chili
  • 1 citrom leve (vagy ecet)

Elkészítés:

A vörös lencsét nem szükséges áztatni, de más lencseféléket igen; az áztatás hossza fajtától függ, akár 12 óra is lehet. Jelen esetben én a sárgaborsót és a hajdinát kb. 3 óra hosszat áztattam. Az egész fűszereket száraz serpenyőben 3-5 perc alatt megpirítottam (az eredeti recept ilyen arányokat ír: 2 teáskanál mustármag, 1-1 teáskanál görögszéna, köménymag és koriander, 6 db szegfűszeg, 4 db kardamom - a nemzetközi teáskanál azt hiszem inkább a nálunk mokkáskanálnak vagy kiskanálnak nevezett dologhoz áll közelebb), majd mozsárban megőröltem.


[a fűszerek pirítás előtt és után - minusz a koriander, amit simán kifelejtettem...]

A magok szeretnek pattogni, úgyhogy én fedő alatt szoktam őket pirítani, gyakran kevergetve. Az így kapott fűszermennyiség elsőre soknak tűnhet, de nem az :) Egy nagy levesesfazékban olajon megpírítottam a hagymát (nyugodtan lehet hagyni akár kicsit megbarnulni is), aztán jön a fokhagyma és a gyömbér (én ilyentájt raktam bele az apróra vágott sárgarépát is), majd az őrölt fűszerek, amihez közben kevés fahéjat, chilit és sót is kevertem. Ezen a ponton már 10-15 perce fent van a lábas a gázon, és jöhet végre a lencse, esetlegesen karfiol, kevés paradicsomszósszal, amit én simán darabolt paradicsommal helyettesítettem. Felöntjük vízzel vagy zöldségleves-alappal, hogy bőven ellepje a lencsét (különösen ha nem áztattuk, akkor nagyon sok folyadékot felvesz). Felforraljuk, majd lassú tűzön, fedő alatt főzzük 20 percig; utána hozzáadhatjuk a felkockázott paradicsomokat (azt hiszem ezt nem lehet eltúlozni, a kiindulásul vett recept 5 paradicsomot ír...), a citrom levét, opcionálisan a felkarikázott póréhagymát. Még 10 percig főzzük, vagy amíg a lencse kész nem lesz. Díszithetjük citromkarikával, vagy friss korianderlevéllel, vagy bármivel :), nekem csak koktélparadicsom volt itthon...

No comments: